Planetární stezka

8 km - nenáročný terén

Planetární stezka je model sluneční soustavy v měřítku 1:1 miliardě. Tomuto poměru odpovídají velikosti modelů těles znázorňující Slunce a všechny planety naší sluneční soustavy, ale i jejich vzájemné vzdálenosti, které se musí při prohlídce naučné stezky ujít. Na každé zastávce návštěvník najde malý model planety a informační tabuli, na níž jsou uvedeny základní údaje a zajímavosti o dané planetě. Pro lepší orientaci může turistům sloužit mapka stezky a tabulka se vzdálenostmi jednotlivých těles od sebe, které jsou rovněž součástí informační cedule u každého zastavení.

Jestliže se vydáte po této stezce, dozvíte se mnoho zajímavostí a lépe si pak budete umět představit velikosti a vzdálenosti jednotlivých planet naší sluneční soustavy a rozlehlost vesmíru. Pro přiblížení skutečnosti, že sluneční soustava zdaleka není pouze skupinou osmi planet a jejich měsíců rotujících  kolem Slunce, je na stezce kromě nich umístěna i trojice modelů trpasličích planet Ceres, Pluto a Eris a s nimi související pásy asteroidů. Symbolicky je jako poslední zastávka na trase stezky umístěn model vesmírné sondy Voyager I, která putuje za hranice sluneční soustavy a je tak nejvzdálenějším lidským výtvorem.

Současně budete mít možnost poznat malebnou krajinu Prosečska a udělat něco pro své zdraví. Planetární stezku je možné absolvovat pěšky nebo na kole. Celková délka naučné stezky je 8 km a je vhodná pro děti, seniory i maminky s kočárkem. Trasa vede okolo rozhledny Terezky, která se svou výškou 28 metrů zajišťuje překrásný výhled nejen do kraje působiště spisovatelky Terézy Novákové, podle které získala rozhledna své jméno, ale také můžete vidět Krkonoše, Orlické, Jizerské nebo Železné hory.

Stezka začíná u městské knihovny v Proseči modelem Slunce a pokračuje kolem areálu základní školy. Dále vede po západním okraji Proseče souběžně s cyklotrasou č.3 přes osadní část Pastvisko až k místní části Martinice. Po cyklotrase číslo 5 vede trasa dále kolem rozhledny Terezky a pokračuje krátkým úsekem po silnici směrem na Proseč. Na dolní hranici Pasek stezka odbočuje ze silnice směrem vlevo a vede až do Proseče na náměstí Dr. Tošovského, kde končí modelem vesmírné sondy Voyager I.